onsdag 22. februar 2012

Østfold trenger dobbeltspor!

Moss og Østfold Natur og Ungdom har lenge jobbet for utbygging av dobbeltspor på Østfoldbanen. Det er ventet en befolkningsvekst på 100 000 i Østfold og Follo de neste 20 årene, og derfor trenger man et miljøvennlig transportsystem for fremtiden. For å kutte klimagassutslipp fra veitrafikken er man også avhengig av å kunne flytte gods- og persontrafikk fra vei til bane.

Foto: Jernbaneverket
Den 16. februar la Jernbaneverket frem en utredning om utbygging av Intercity-triangelet. Den viste blant annet dette om det blir dobbeltspor på Østfoldbanen:
- Antall passasjerer årlig vil øke fra dagens 2,3 millioner til 4,8 millioner. Bare i Fredrikstad vil økningen være fra 800 000 til 1,8 millioner
- Reisetiden mellom Oslo og Fredikstad vil reduseres med 21 minutter, mens den vil reduseres med 37 minutter mellom Oslo og Halden
- Andelen av godstrafikk som fraktes på jernbanen vil økes fra dagens 17 % til 45 %
- Man vil kunne ha fire avganger med regiontog hver vei i timen. I tillegg kan man ha inntil fire lokaltog til Moss i timen
- Man vil redusere utslippene med 17 000 tonn Co2 i året
- Det vil bli 24 færre drepte og skadde som en følge av at man flytter gods- og persontrafikk fra vei til bane

Fra Natur og Ungdoms tur med politikere på Østfoldbanen for dobbeltspor i 2008.
Natur og Ungdom mener at det ikke lenger bør være noen tvil om dobbeltspor på Østfoldbanen trengs. Det eneste som nå mangler er politisk vilje fra Stortinget og regjeringen. Det krever at politikere, næringsliv, miljøbevegelse, interesseorganisasjoner og folk går sammen for å kjempe for dobbeltspor på Østfoldbanen. Natur og Ungdom er klare, er du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar